Stretenia sau Stratenia era considerată o femeie rea, periculoasă și schimătoare, asemănătoare, într-o oarecare măsură cu Baba Dochia. Ofensată de Trifon, îl pedepsește pe acesta: turmele lui sunt mâncate de lupi. Firea ei capricioasă este observată și în vremea din această perioadă.
-Dacă apa este dezghețată, Stretenia o îngheață; și invers.
-Dacă este deja zăpadă, din această zi se va încălzi.
-Dacă de Stretenie este cald, vara va fi una călduroasă și îmbelșugată, iar de va fi frig, vara nu va aduce rod. Înainte, oamenii nu lucrau în ziua Strateniei gheții, de teamă să nu înghețe. Se crede că, Stretenia ne apără de lupi, înec și foc. Se zice că în această zi ursule iese din bărlog.
Tot în această zi are loc „Târcolitul viilor”, un ritual de ocol, îndeplinit de viticultori. În unele zone, bărbații merg la vie, să o taie și să o lege. Din bucățile tăiate își împodobesc brâiele, pălăriile și fac un praznic la care dezgroapă o sticlă de vin din anul trecut.
Tradiții:
Stratenia este o sfântă lăsată de Dumnezeu pentru unii oameni spre a le aduce bine, când se roagă la ea, mai ales la o nevoie mare. Se mai spune despre dânsa că, fiind sfântă și mergând pe pământ iarna într‑o sanie a unui gospodar de la un sat la alt sat, gospodarului îi trage boii la sanie de sete. El i‑a zis că nu are unde să‑i adape. Sfânta s‑a rugat lui Dumnezeu să se facă zăpada de sub boi apă. Omul i s‑a închinat sfintei și și‑a adăpat și boii lui. În ziua de Stratenie se zice în sat vorba: „Boul trebuie să beie apă dintre picioarele lui“.
♦ De Stretenie, unde calcă boul izvorăște apă, pentru că Maica Domnului e izvoditoare de apă.
♦ Filipii se țin doi, unul duminica, altul luni, la Lăsatul Secului de Postul Mare; întâi e bărbatul, și pe urmă femeia. Luni nu lucrează nimeni, se zice că femeia e rea, pentru că a trecut bărbatul înaintea ei. Femeile cinstesc mult această sărbătoare, bând rachiul la cârciumă, spunând că cinstesc pe femeie (Filipia), pentru ca să le crească cânepa peste an. Dacă nu o țin, zic că fac bube pe mâini și pe degete.
♦ Dacă își strică ursul bârlogul său, în această zi, cu toate că afară e frig, primăvara este aproape; dacă el iese afară în această zi, însă intră din nou în bârlog, cu toate că afară este frumos, va fi încă iarnă. Ursul în această zi iese din peștera sa afară și joacă jur‑împrejur și, dacă este soare și‑și vede umbra, atunci se bagă în bârlog și nu iese, ci mai doarme încă șase săptămâni, căci chiar atât mai ține iarna; iar dacă nu‑și vede umbra, atunci rămâne afară și iarna se întrerupe.
♦ Strătenia e zi rea, cu ceasuri rele. Cine se naște sau face nuntă în această zi nu‑i merge bine.
♦ În această zi se întâmpină iarna cu vara și se iau la luptă. Vara zice că de‑amu iarna să se ducă, că vine ea, dar iarna nu se dă și se luptă.
Obiceiuri:
Târcolitul viilor – ocol ritual al viței de vie, străvechi obicei de început de an nou viticol. Capul familiei merge la vie în dimineața acestei zile cu bundăretele (un fel de caltaboș) și plosca sau sticla de vin în traistă. Acolo dă ocol, o dată sau de trei ori viei și se oprește la colțurile plantației, unde oficiază următorul cult: taie câte o bucată din bundărete și o pune pe pământ, lângă butucul de vie, retează o coardă de viță, unge tăietura cu funingine adunată de pe vatra focului și amestecată cu untură, picură vin peste butucul de viță, mănâncă o bucată de bundărete și bea o gură de vin. În final se pronunță o formulă magică, sub formă de monolog sau dialog:
„Doamne, să‑mi faci strugurii cât bundăretele!“;
„Cum este bundăretele de mare așa să se facă strugurii de mari!“;
„– Bună dimineața, vie!“/ „Mulțumesc, Ilie!“/
„– Faci vin sau te tai?“/
„– Fac!“, simultan cu gestica rituală. Coardele tăiate se pun în cruciș pe piept, se fac cununi așezate peste căciuli, se aduc acasă unde se plantează, devenind „Norocul viței“. Proprietarii se cinstesc din belșug și se întorc acasă cu chiote și veselie.
Apărător de rele și durere: Stretenia se ține fiind rea de lupi, căci ei în acea zi se împerechează.
♦ Stratenia se ține pentru pocituri, pentru a nu li se strâmba mâinile și picioarele.
♦ Se ține ca să ferească câmpul de lăcuste.
♦ E rău de pagubă în casă.
Oracular: Dacă boul bea apă în acea zi din urma lui, este un semn că trece iarna.
♦ Dacă bea un bou apa ce curge din strașină, anul va fi cu mană pentru albine și oi.
Despre vreme: Dacă trece Stretenia peste apă și apa e dezghețată, atunci se mânie și‑și face pod peste dânsa ca să treacă, adică dă un viscol și ger așa de mare că îngheață toate apele. Iar dacă trece Stretenia și pe apă se află gheață, atunci e semn că are să fie cald.
♦ Dacă Stretenia găsește pământul fără zăpadă și gheață, apoi numaidecât a doua zi trebuie să ningă și să fie ger, dacă însă este zăpadă, apoi atunci de la Stretenie înainte începe timpul primăvăratic și al căldurii.
♦ Dacă la Stretenie e zi frumoasă, atunci până la Sân‑Georgiu tot așa va fi, iar dacă numai dimineața e frumoasă – adică până când soarele e așa de sus pe cer, încât ursul își poate vedea coada în umbra sa – atunci vremea va fi rea.
Antoaneta Olteanu, Calendarele poporului român, Ed. Paideia, București,
www.antenasatelor.ro/.