Ce parere ai?
Cu stima,
Dumitru Botea
tel.0754360543
---------- Mesaj redirecționat ----------
De la: Iojy Munean <iojy.munean@yahoo.com>
Data: 1 ianuarie 2013, 10:47
Subiect: Fw: Punct de vedere:Prof. dr. Maria-Luminita Rollé Universitatea
din Edinburgh
Către: Alina Clopotiva <arianaalina2007@yahoo.com>, Angela Vasilescu <
angela542002@yahoo.com>, Bobby <bobbysrock@yahoo.com>, Cami <
ana_barton@grandor.ro>, Carmen Vasilescu <vasilescucarmen@yahoo.com>,
Dumitru Botea <DumitruBotea@gmail.com>, Ion Petrescu <
ionpetrescu52@yahoo.com>, Jelea <jeleaconstantin@yahoo.fr>, Marinica <
vasilescumarin@yahoo.com>, Nelu Vasilescu <miutii_vasilescu@yahoo.com>,
Tudoreci Constantin <tudoreci.constantin@yahoo.com>
----- Forwarded Message -----
*From:* Trica Constantin <tricaconstantin@yahoo.com>
*To:*
*Sent:* Sunday, December 30, 2012 10:37 AM
*Subject:* Punct de vedere:Prof. dr. Maria-Luminita Rollé Universitatea din
Edinburgh
Punctul de vedere:Prof. dr. Maria-Luminita Rollé Universitatea din Edinburgh
*
În Europa de Vest nu se cunoaste istoria României si cei care o viziteaza
acum vãd sãrãcia materialã de astãzi, si nicidecum milenara ei bogãtie
culturalã si spiritualã. *
*In plus, propaganda maghiarã din SUA se bazeazã pe milioanele de dolari
ale D-lui Soros, care finanteazã edituri si opinii la Bucuresti, în timp ce
în Elvetia am auzit de la un doctor în istorie (la Geneva, în iunie 1999)
cã Transilvania a apãrut în secolul XIII si de la un ambasador francez în
România (la Lausanne, în noiembrie 1998) cã poporul român a dispãrut timp
de 1000 de ani ca sã reaparã, ca prin miracol, în secolul XIV !
Cu toate acestea, nimeni nu mentioneazã cã cea mai veche scriere din Europa
a fost atestatã arheologic in 1961, tot în Transilvania, in satul Tãrtãria,
pe râul Somes, în judetul Alba, de cãtre Profesorul Nicolae Vlassa, de la
Universitatea din Cluj. În afarã de România, Tãblitele de la Tãrtãria,
datate 4.700 î.e.n., au fãcut ocolul lumii anglo-saxone (Colin Renfrew,
Marija Gimbutas) si au creat dezbateri aprinse pe tot globul. Desi românii
stiau sã scrie acum 7000 de ani, acest detaliu esential nu este nici în
ziua de azi, dupã mai mult de 40 de ani, cunoscut publicului românesc si nu
apare în manualele de istorie.
Ce ne spun specialistii din România ? În 1998 s-a publicat « Istoria
României » (Editura Enciclopedicã , Bucuresti) de cãtre un colectiv
academic sub conducerea unei « autoritãti în materie », Prof. dr. Mihai
Bãrbulescu, culmea culmilor, de la aceeasi Universitate (din Cluj), care nu
spune ca Profesorul Vlassa a descoperit Tãblitele. La pagina 15 a acestui
impresionant volum, Tãblitele de la Tãrtãria sunt mentionate cu semnul
întrebãrii într-o foarte scurtã frazã, fãrã nici un comentariu: « Într-o
groapã de cult de la Tãrtãria, s-au gãsit (…) trei tablete de lut acoperite
cu semne incizate (scriere ?), cu analogii în Mesopotamia.»
Dar Dl. Bãrbulescu nu-si aduce aminte oare cã scrierea proto-sumerianã
apare cu 1000 de ani mai tîrziu si cã cea cicladicã, proto-greacã, dupã
3000 de ani ? El a uitat cã metalurgia în Europa apare tot în Transilvania,
în jur de 3500 î.e.n. ? Cã tracii sunt primul mare popor
indo-european care intrã în Europa tot în jur de 3500 î.e.n., cu mai mult
de douã milenii înainte ca celtii, etruscii, romanii, germanii, sau slavii
sã aparã pe harta Europei ? Si cã tracii ocupau tot teritoriul intre Muntii
Ural si Tatra de la est la vest si de la Marea Balticã la
Dunãre si Marea Neagrã de la nord la sud ?
De asemenea, si în acelasi context, nici un specialist în istoria României
nu atrage atentia asupra altui “detaliu” primordial, si anume cã limba
traco-dacicã este cu mii de ani anterioarã latinei (care apare abia în
secolul VI î.e.n.) si cã, în consecintã, limba românã nu se trage din
latinã, pentru cã, desi din aceeasi familie, existã istoric înaintea
latinei, deci este o limbã proto-latinã. Latina se formeazã din etruscã si
greacã, care, desi amîndouã indo-europene, sunt scrise cu un alfabet
fenician, rãspîndit în lumea mediteranã a epocii. În plus, estruscii ei
însisi erau o bransã a celtilor, coborâti în sudul Alpilor în jur de 1200
î.e.n. La rîndul lor, celtii erau o bransã a tracilor care migrau spre
vestul Europei, si erau numiti ca atare, adicã traco-iliri pânã în secolul
VI î.e.n., când se deplaseazã din Noricum (Austria) spre Alpii elvetieni,
unde se numesc helveti.
Atâtea detalii ignorate despre originea, continuitatea, si însãsi existenta
poporului român dau de gândit. Cine schimbã si interpreteazã istoria
României?
În mozaicul de limbi si popoare de pe harta Europei, singurii care au o
continuitate de 9000 de ani pe acelasi teritoriu, si o scriere de 7000 de
ani, sunt românii de azi. Transilvania nu a fost maghiarã si nici nu putea
fi când strãmosii maghiarilor de azi locuiau în nordul Mongoliei, sursã
turco-finicã nu numai a ungurilor, dar si a bulgarilor (care nãvãlesc în
România si în teritoriile Bizantine din sudul Dunãrii în secolul VI), a
turcilor si a finlandezilor din zilele noastre. Hunii pãtrund în Europa
pânã la Paris, Roma si Constantinopole sub Atila în secolul V, dar se
retrag spre Ural pânã în secolul IX, când nãvãlesc din nou în Panonia,
teritoriu ocupat la acea datã de daci liberi (80%) amestecati cu slavi
(20%).
Poporul si limba dacã sunt deci cu mult mai vechi decât poporul roman si
limba latinã, dar cele douã limbi erau foarte asemãnãtoare, si de aceea
asimilarea s-a fãcut atât de repede, în câteva secole. Ovidiu, poet roman
exilat la Tomis pe malul Mãrii Negre, nu numai cã a învãtat daca imediat,
dar în sase luni scria deja versuri în limba lui Zalmoxis ! Invadarea
Daciei, de fapt a unui coridor spre Muntii Apuseni, a avut ca scop precis
cele 14 care cu aur pe care Împãratul Traian (de origine ibericã) le-a dus
la Roma ca sã refacã tezaurul golit al Imperiului. Peste mai mult de 1000
de ani, dupã cãderea Constantinopolului sub turci în 1453, tributul plãtit
sultanilor otomani va fi tot în aur, în formã de “techini”. Si tot în aur
se plãtesc în ziua de astãzi anumite interese în România, dupã ce tezaurul
national de 80 tone-aur a fost vîndut de Ceausescu la licitatie în Zürich
si cumpãrat de Banca Angliei.
Cele 14, nu care romane ci milioane de români din afara României înteleg si
simt acum, mai bine ca niciodatã, sensul versurilor transilvane “Muntii
nostri aur poartã, Noi cersim din poartã-n poartã!”
În aceeasi ordine de idei, Imperiul Bizantin, care a durat mai mult de
1.000 de ani (330-1453), în timp ce Europa de Vest dormea sub jugul
Bisericii Romane si a analfabetismului, este complet necunoscut pe aceste
meleaguri. Cultura si civilizatia europeanã si-au mutat centrul de la Roma
la Constantinopole în 330, când Bizantul devine capitala Imperiului Roman.
Desi se studiazã istoria si limba Greciei antice, Imperiul Bizantin este nu
numai complet ignorat în istoria Europei, dar chiar considerat “barbar” si
“incult”. Nici un istoric elvetian nu a fost capabil sã-mi dea un singur
nume de scriitor Bizantin, nici mãcar Ana Comnena !
Nimeni nu cunoaste aici cultura si civilizatia Bizantinã, religia ortodoxã
(“ortodox” este în limbile occidentale un termen peiorativ), si cu atât mai
putin istoria si traditia românã. Faptul, esential, cã analfabetismul nu
exista în Bizant, dar exista în Europa de Vest în aceeasi perioadã este si
mai necunoscut. Academiile “pãgâne” (socratice, pitagorice, orfice,
druidice, etc.) au fost toate închise în secolul VI, iar când în cele din
urmã universitãtile au început sã aparã în Occident în secolul XIII
(Oxford, Cambridge, Padova) ele erau controlate de Biserica Romanã si
studiau teologia. Numai cãlugãrii si clericii
stiau carte, se îmbogãteau prin exproprierea de pãmânturi în favoarea
mânãstirilor, si luau puterea în toate tãrile vestice, prin misionarism si
prozelitism la început (prin teroare si Inchizitie mai târziu), pânã în
secolul XI, când ultimul tinut liber, al vikingilor din Scandinavia, cade
sub puterea Romei Papale.
Renasterea italianã apare ca o consecintã clarã si directã a cãderii
Constantinopolui (1453), cu emigrarea în masã a savantilor Bizantini cãtre
Italia. De exemplu, numai Cosimo de Medici primeste 5000 de savanti exilati
din Bizant într-un singur an la Florenta, acolo unde în curând vor scrie
Petrarca, Dante si Boccacio, si unde vor picta Michelangelo si Leonardo da
Vinci.
Între timp, cultura Bizantinã este pãstratã si cultivatã în tãrile Române
(de exemplu la Putna), care nu numai cã îsi pãstreazã autonomia fatã de
Imperiul Otoman, plãtind-o în aur – ca de obicei -, dar voevozii români
trimit anual aur în Grecia pentru a sustine mânãstirile ortodoxe (de
exemplu la Muntele Athos).
În Occident, o scurtã istorie a României apare în 1943, scrisã de Mircea
Eliade în englezã la Lisabona si publicatã la Madrid (“The Romanians, a
Concise History”, Stylos, Madrid, 1943), si republicatã peste alti 50 de
ani în România (“The Romanians, a Concise History”, Roza Vânturilor,
Bucuresti, 1992). În timp ce prima istorie serioasã a Bizantului apare, tot
în englezã, de abia în 1988 (Lord John Julius Norwich, “A Short History of
Byzantium”, Penguin Books, London, 1988, 1991, 1995, 1997). Cu toatã
bunãvointa lui de a reabilita “misterioasa” istorie a uitatului Imperiu
Bizantin, din nefericire nici mãcar Lord John Julius, de la Universitatea
din Oxford, n-a avut acces la texte Bizantine, pentru simplul motiv cã nu
stie greaca, nici veche nici nouã.
În final, se pune întrebarea de ce nouã milenii, atestate arheologic, de
civilizatie neîntreruptã pe teritoriul României sunt ignorate nu numai în
Europa de Vest dar si în România ? Cu ce se ocupã istoricii români ? Si
reprezentantii României peste hotare ? Cine promoveazã cultura milenarã a
României ? Dacã dentistii, si nu profesorii de românã, vor sã facã scoli în
românã la Geneva, sã nu ne mirãm dacã profesorii vor deschide în curând
cabinete dentare în acelasi oras.*
În 1996, când am fost la Bucuresti pentru a face cercetãri în mitologia
tracicã la Academia Românã, spre uimirea mea, mi s-a pus întrebarea de ce
mã intereseazã tracii si dacii, când acesta era subiectul de predilectie a
lui Ceausescu**, fapt pentru care subiectul trebuie acum total ignorat. La
rândul meu, mã întreb ce conteazã 50 de ani de comunism în comparatie cu
cele 9 milenii de istorie româneascã ?
Prof. dr. Maria-Luminita Rollé, Universitatea din Edinburgh, Academic
Consultant in European Mytholgy*
--
Dionisie Pitis
Deputy Manager
S.C. MAT S.A. Craiova
Mob: +40 769 251190
|